{ Juni månad }


Utanför huset har maskrosorna härjat i år. Något mycket till gräs
är det inte på den åkern. Vi brukar slå och pressa lagom till midsommar, men
i år är det inte lönt. Korna får komma och beta av det direkt istället.



Med torkan som varit och fortfarande är, så är det inte mycket alls om växer.
Lite regn nu hade jag inte tackat nej till!



Än så länge finns det bete till korna och vi är tacksamma så länge
vi inte behöver stödutfodra.



Njuter lika mycket varje år när syrentiden är här.
Plockar in buketter och njuter av doften. 

Nu har de blommat över och andra sommarblommor tar över. 



Är väldigt nöjd med tulpanlökarna jag satte i höstas.
De blev så fina nu i vår. Hoppas på samma tur till nästa år.



Hon som älskar sol och värme.




Jag har kokat stora mängder rabarbersaft i år.
Vi har två stora buskar med rabarber och det är ju dumt att
inte ta tillvara på det. 

Flera omgångar har jag kokat och jag har även fryst in
en hel del. Lämpligt att bara plocka fram ur frysen vid behov.

Fast vi dricker så mycket, så det blir inte så mycket kvar i frysen!
De här varma dagarna går det åt mycket saft.




{ Den fina majmånaden }


Häggen blommar för fullt och jag försöker hinna med att fota innan
det är över. Det doftar underbart! Lite synd att det är en så kort period. 

 Det gäller att njuta medan man kan. 



Fina loppisfynd från igår. En blåvit, söt kanna och en
mindre ullpläd i en grönvit färg. Så nöjd!

Gillar verkligen formen på kannan. Den är så söt.
Perfekt till blommor eller mjölk t.ex.



Vi kollar över alla hagar så att vi kan släppa ut resten av djuren.
Vissa hagar är det lite mer jobb på än andra, men det
mesta ser bra ut.



{ Nu blommar det lite varstans och djuren är ute på bete }


Syrenen börjar knoppa sig och kommer att slå ut inom några dagar.
Så underbart! Syrendoft är ju bland det bästa.



Ett av äppelträden har nu slagit ut.
Hoppas att det blir några äpplen i år, förra året fick vi
inga alls.



Korna fick komma ut på bete för några dagar sedan. Efterlängtat!
De ser ut att ha det riktigt mysigt när de ligger och solar ute på åkern.

{ Egna tulpaner }


Nu har äntligen tulpanerna börjat dyka upp ute i trädgården. De jag satte
i höstas. Har varit lite nervös för att rådjuren ska komma och ta dem, lika som
de gjorde förra året med ungefär hälften av lökarna.

I år klarade de sig fint och jag är supernöjd med färgerna
jag beställde. De är verkligen hur fina som helst.

Plockade in en bukett idag, man ska givetvis få njuta av
det man planterat!



Älskar färgen på dessa!



{ Vårtecken }


Nu börjar allt fler vårtecken synas ute i trädgården.
Detta är en av de bästa tiderna på året. Man har längtat hela vintern
efter värme och att äntligen få se när det blomstrar överallt. 

Vädret har varit riktigt bra de senaste dagarna.
Varma vindar och sol. Underbart!






{ Fullt ös }


Med våren så hör ju även kalvningar till. Och det har gått rätt snabbt.
Arton stycken har vi för tillfället.
En dag för någon helg sedan kom det sex stycken på en dag. Då var det fullt ös!

Sedan har det varit rätt så lugnt tempo med en eller ett par om dagen.
Mestadels tjurar än så länge. Får se om kvigorna kommer ikapp sen eller om
det blir överskott på tjurar i år. 

Det är positivt att det kommer mycket tjurar i början, då hinner de växa
på sig ordentligt till hösten innan de säljs vidare till andra bönder. 

Kvigor behåller vi ofta själva och då gör det inte så mycket om de
föds senare.



Molly har ännu inte fått någon kalv, men njuter av att
bli kliad en stund varje dag.




{ Plusgrader och sol }


Blev så glad igår morse när jag kikade ut och såg att det kommit nysnö.
Äntligen blev det fäste över all is som varit på gårdsplanen. 

Det har varit hemskt en längre period nu och vi har grusat hela tiden. 

Så denna snö var efterlängtad! Och på eftermiddagen igår passade jag
även på att ta en tur på skidorna. Perfekt före och jag bara gled fram.
Att solen äntligen värmer gör ju inte saken sämre!



Mina gamla skidor som hänger kvar än.



Jag har även plockat fram pelargonerna och gett dem lite ny
jord och näring. Nu står de på plats i fönstren och jag hoppas att de
växer på sig.

{ En vecka in i februari }


Det är lite utav ett varannandagsväder hela tiden. Kallt, varmt, blåsigt, snöigt,
regnigt och så börjar det om igen. En lite märklig vinter med andra ord. 

Ganska mycket snö har det kommit, som även sjunkit undan väldigt
snabbt. Isigt överallt efter plusgrader och regn. Uppe i skogen är det fortfarande
mycket snö, men här nere är det knappt nån decimeter. 

Vi har fått grusa hela gårdsplanen för att kunna ta oss fram
och kedjorna på traktorn smattrar bra på isen.




Tre koppar med fat i detta mönster hittade jag på Erikshjälpen för en tjuga.
Gillar det blåvita.



Fyllde år här nyligen och fick dessa vackra tulpaner av mamma.
Tulpaner tillhör mina favoritblommor. Då känner man att våren är på väg. 

Hoppas att mina tulpaner som jag satte i höstas blir lyckade!



Några fina dagar har vi ju faktiskt också haft. Och då gäller det att
passa på att gå ut med kameran. När det är kallt och riktigt glittrar överallt.




En riktigt god tårta som jag åt när jag fyllde år.





{ Början på det nya året }


Jag fick en amaryllis av mamma vid Lucia och nu har den
äntligen slagit ut. Två fina klockor än så länge och två till på väg. 

Den är tvåstänglad, så jag väntar på att den andra ska
börja slå ut också. Den är vit och svagt rosa längst ut i kanterna.
Väldigt fin!



Julgranen får hänga kvar några dagar till, den barrar ingenting
än och jag har ännu inte tröttnat på den. 

I år blev det enkelt pynt. Röda och vita kulor och
torkade apelsinskivor. Alldeles lagom.




Det som är positivt med denna kyla är att det oftast är fina
eftermiddagar innan solen går ner. Som idag, himlen blev alldeles rosa.

{ Bara några dagar kvar }


Nu är det endast några dagar kvar till julafton.
Som vanligt går december fort fram och jag är glad att jag började
med allt i tid. Vi har inte jättemycket pynt framme, men någon
liten tomte och ljusstake här och där. 

 Julduk på köksbordet och blommor i form av amaryllis
och hyacinter. Hyacinterna har börjat slå ut nu och doften som
sprider sig är härlig. Satte ihop en julgrupp med hyacinter
och tallris i en korg som jag ställt på köksbordet.

Det enda jag bakat till jul än så länge är rullrån.
Får se om jag hinner med något mer, annars får det räcka med dem.  

En julskinka har vi snart ätit upp redan. Bland det godaste
av julmaten!



{ Första veckan i december }


Vi har haft några riktigt kyliga dagar nu. Imorse var det -20 grader
när jag for till jobbet. 

Man är ju inte van denna kyla då vi haft en ganska varm höst. 

Står nu och gräddar lite rullrån och då passar det in att uppdatera
lite här på bloggen. Ett riktigt tålamodstest det där med rullrån.
Först att hitta ett bra recept och sen ska man bli nöjd med dem också.
Vi får väl se hur det slutar.



Snön som kom har faktiskt legat kvar och jag tycker att det är en
lagom mängd som det är just nu. Har hört dock att det kan komma
mer till helgen. Just nu är det ungefär en decimeter. 

Man tar sig fram överallt och det är ljust och fint.




Några tomtar har kommit fram. 

Inte alls långt till jul nu, på söndag är det redan tredje advent.
Imorgon ska vi på julbord, årets första och troligen det enda om man inte
räknar själva julafton. Ser fram emot morgondagen!