{ Rullrån }

4

På annandagen ställde mamma och jag oss och gjorde ett gäng rullrån då hon några dagar innan
köpt ett sådant järn. Det var första gången jag gjorde dessa och det tog en liten stund innan man fått till knepet.

Men jag tyckte att de blev rätt så fina till sist!

1 
Denna tjusiga tomte fick jag av syster och hennes familj i julklapp. 

page

Rullrån

1,5 dl smält smör
1,5 dl socker
3 dl mjöl
3 dl vatten

Smält smöret ( vi använde oss av flytande margarin och det fungerade lika bra ) och rör ner sockret.
Tillsätt mjölet och rör till en klimpfri smet.

Späd med vattnet tills smeten är jämn och klimpfri.
Värm järnet och smörj det noga första gången.

Lägg en msk smet i järnet eller så mycket som behövs beroende på storleken på järnet
och tryck igen järnet så smeten plattas ut mot kanterna. Grädda tills det slutar pysa, ca. 1 min.
Man ser på färgen när de börjar bli färdiga.

Då vi inte hade sådana rånpinnar man egentligen ska använda för att rulla ihop dem så
använde vi oss av denna:

7

Det fungerade riktigt bra, men det gällde att vara snabb då de stelnar fort!
De fick sedan stelna på ett ugnsgaller och smaken var Väl Godkänd :)

Inga kommentarer: