{ Semesterresa, Kalmar - Öland }





Nu har vi kommit hem igen efter vår resa söderut och jag har nu suttit och kikat igenom
alla bilder jag tagit. Förvånansvärt många faktiskt! Nu när jag har bytt mobil så tar jag även 
många med den och jag är imponerad över kvalitén på de bilderna. 

Så i detta inlägg blandar jag mobilbilder med bilder från systemkameran.  

Första natten sov vi över i Kalmar. En otroligt fin stad och under kvällen blev det middag
inne i stan och sedan en promenad runt för att kika på alla vackra små hus. 

Trängdes med folk fick vi också göra, då Iron Man tävlingar pågick. 
Det var mycket folk i farten!







Morgonen efter var det dags att åka över bron till Öland.
 Jag har inte varit dit på ungefär tjugo år, så det var på tiden. 




Vi började åka söderut. Hade som mål att åka så långt söderut man kan på denna ö.




Första stoppet blev här!



Vilket arbete som måste ha legat bakom detta! 








Längst ner hittade vi fyren Långe Jan. 

Dock var det alldeles för dimmigt för att vi skulle ha chansen att
se något däruppe, så vi kikade runt nere på marken istället.
 



När vi först kom dit var det så dimmigt att vi knappt såg fyren överhuvudtaget. 




 På många platser gick djuren lösa och här mötte vi ett gäng får
som var väldigt nyfikna när vi kom körandes. Det märks att djuren här är
vana vid människor och bilar.




Väderkvarnar är inget vi har hemikring. Under de här två dagarna på Öland såg vi hur
många som helst och jag passade såklart också på att klättra in i en. 

Det är lite häftigt att se hur det fungerade förr i tiden.




Samma dag fortsatte vi färden norrut mot den Norra Udden av Öland, 
där fyren Långe Erik står. 

Där blåste det rejält och doften av tång gick inte att undgå. 





Folk hade byggt stentorn alldeles bakom fyren. 




Vi gick faktiskt inte upp i denna fyr heller. Det var bra mycket mer folk här, 
så det kändes lite för trångt för vår del. 

Men det är säkert bra utsikt därifrån! 




Vi har ätit väldigt gott hela denna semester. Goda middagar på kvällarna
och lite annat gott däremellan. 

Kvällen i Kalmar hittade vi ett charmigt ställe på torget där det såldes Churros och 
mjukglass och då jag aldrig har provat Churros förut så var jag tvungen att prova och vilken
höjdare det var! Så otroligt gott och helt i min smak. 

Första dagen på Öland när vi var på väg neråt igen och mot Borgholm där vi skulle
bo över natten stannade vi till vid Källa Glassgård. 

En liten glass innan kvällsmiddagen tänkte vi. 

Vi hade aldrig kunnat tänka oss att de skulle vara sådär stora, 
t.o.m. jag lämnade då jag inte orkade allt. 




Efter en natt på Öland var det dags att rulla över bron igen. 

Vi sov en till natt i Kalmar där vi även dansade på kvällen och dagen efter fortsatte
vi mot Mariestad där resans andra danskväll var. 

Efter fem dagar på resande fot känns det rätt så bra att vara hemma igen. 
Vi har verkligen haft en toppensemester, men det ska bli väldigt skönt att sova
i sin egen säng inatt!

Inga kommentarer: