{ När Bigarråträdet står i blom & två björnar på två dagar }


Förra veckan for jag upp till mamma ett par dagar för att hjälpa henne
att sätta tallfrön på hyggen. 

När jag kommer upp står Biggaråträden i full blom. Finns det något vackrare?
När jag sen kom hem såg jag att det blivit ca 300 bilder bara på träden.

Som med många andra fruktträd så blommar de väldigt kort tid,
så det gäller att passa på när de väl gör det.




Så otroligt fint!

Och riktig sommarvärme, så vi var ute hela dagarna.

När man stod under trädet så ljummade det av alla humlor
som flög omkring. Och längst upp i trädet hade en tornfalk sitt bo.




På vägen upp på onsdagen fick jag se en björn som satt i vägkanten.
Det var lite synd att jag hade flera bilar efter mig, så det gick inte att tvärnita.

Men björnen kastade sig in i skogen iallafall, så jag hade inte
hunnit få någon bild. 

Sedan dagen efter när jag kastade ris nere i skogen efter syrenbusken
som vi snyggat till hör jag hur det skramlar till. Tänker inte så mycket mer på det
utan går tillbaka upp mot huset.

Då skriker mamma, Björn!

Då hade jag visst skrämt iväg en björn och vi går jämsides med
varandra innan den springer över vägen och ner till skogen på andra sidan.
Vi måste ha varit väldigt nära varandra, där nere i skogen. 

Som tur var så sprang den ifrån mig och inte emot mig. Vi blev nog lika
förvånade båda två. Rädd hann jag aldrig bli, det gick för snabbt och jag insåg
på en gång att det inte var någon fara. 

Så på två dagar fick jag se två björnar.
Det blev lite utav en björnsafari. Och helt utan bildbevis också.





 Det här trädet klättrade jag i mycket när jag var yngre.
Det kommer att bli väldigt tomt när vi väl måste hugga ner det. 

Som tur är finns det att annat träd som har växt på bra de senaste
åren och flera andra skott som är på gång.

Inga kommentarer: