{ Marängrulltårta }



Vi har haft kalas hela helgen då Nisse har fyllt år. 

Istället för en vanlig tårta så provade jag att göra denna marängrulltårta
som blev en riktig hit! 

Den är så god och väldigt enkel att baka.





Marängrulltårta

4 äggvitor
1 tsk vaniljsocker
1 ½ dl strösocker
1 dl mandelmjöl
ca 1 dl mandelspån

Fyllning 

Grädde och bär, jag valde hallon denna gång. 

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. 
Tillsätt vaniljsocker och strösocker, lite i taget.

Vänd ner mandelmjöl i marängsmeten. 
Bred ut marängsmeten i en långpanna, ca 30 x 40 cm stor. 

Strö över mandelspån.
Grädda bottnen mitt i ugnen i 25–30 min. 
I min varmluftsugn räckte det gott och väl med tio minuter. 

Vänd upp den på ett annat bakplåtspapper och dra försiktigt bort det gamla. 
Låt bottnen svalna.

Sen är det bara att vispa grädden och lägga den på kakbottnen
och även strö över de bär man vill ha och till sist rulla ihop hela kakan
från långsidan. 

Receptet har jag lånat från tidningen Hembakat

Inga kommentarer: