{ Att bunkra upp inför vintern }



Är det något jag inte gärna är utan på vintern så är det lingon! 

Det är det jag längtar mest efter på hösten att få plocka och stoppa i frysen. 
Lingonsylt äter vi ganska stora mängder av, till havregrynsgröten på morgonen, köttbullar o.s.v.

Just lingonsylt är jag väldigt kräsen av också, vill inte köpa då det blir så
mycket godare och smakar mer äkta med min egen sylt. 

Och den där känslan att veta att man plockat, rensat och kokat själv. 
Att det ligger så mycket jobb bakom det man äter. 




De här bilderna tog jag för ungefär en vecka sedan och sedan har de blivit 
liggandes i datorn. Vi var ut och plockade lingon en kväll. 

Först hittade vi nästan ingenting, troligen var det någon som varit där och plockat redan, 
men efter en stund hittade vi ett dike där det fanns mycket bär och där 
lyckades vi få ihop till en hink tillsammans. 

Nu har vi så att vi klarar oss vintern igenom, 
men vi funderar på att åka ut en sväng till. Bra att ha lite extra!




Några blåbär har vi inte hittat alls i år. 

Antingen har det varit så torrt eller så har vi varit för sega ut till skogen. 
Som tur är så har vi mycket kvar i frysen sedan förra året. 

Blåbär går inte åt lika mycket. Det blir någon paj eller gröt ibland. 



Inga kommentarer: