{ Att koka äppelmos }


För ett par dagar sedan gjorde jag något som jag faktiskt aldrig gjort tidigare.
Kokade äppelmos! Det är ungefär som att koka sylt, lika enkelt och väldigt få ingredienser. 

Jag valde att tillsätta lite citron och jag måste skryta lite 
och säga att moset blev riktigt, riktigt bra! 

Det som tog längst tid var såklart att skala och skära i bitar. 
Men det gick smidigt sen när jag väl kokade. 

Och när det kokat färdigt tog jag en potatispress som 
jag använder till potatismos och mosade de sista bitarna av äpplena.


Denna gång fyllde jag bara en burk. Ville testa först och se om det blev bra.
Nu när jag vet hur jag ska göra kan jag testa lite större mängder. 

Har hört att det ska gå utmärkt att frysa äppelmos!



Äppelmos.


1,5 kg äpplen
3 dl socker
1 d vatten


Skala, klyfta och kärna ur äpplena. 
Lägg dem i en gryta tillsammans med sockret.
Just sockermängden kan man variera. I receptet jag hittade stod det 5 dl,
men jag valde att bara ha 3 dl.  

Jag tillsatte även saft från en citron.

Häll över vatten. Koka upp på svag värme. 

Skumma och låt sjuda i ca 20 minuter. Rör om då och då. 
Mosa de sista bitarna så att det inte är några klumpar kvar. 

Häll upp i burkar.