{ När snön vräker ner passar jag på att baka }



Att baka eget bröd är väl värt mödan när man sedan får provsmaka. 
Och godast brukar det vara alldeles nygräddat!

Nu ikväll satsade jag på rågsiktskakor i långpanna. 
Enkelt och väldigt gott.




Medan degen jäser passar jag på att elda lite i kakelugnen.




Rågsiktsrutor i långpanna. 
2 plåtar (jag gjorde en plåt idag)
5 dl vatten, fingervarmt
5 dl mjölk, fingervarmt
50g jäst
1 msk salt
0,75 dl ljus sirap
75 gram smör
22-24 dl rågsikt

Smula jästen i en bunke. 
Tillsätt vatten och mjölk och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, sirap, smör och 
rågsikt, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter så att glutentrådarna blir starka och brödet luftigt. 

Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 tim. 
Dela degen i två delar. Kavla ut degbitarna på två plåtar med
bakplåtspapper.
Skär degen i lagom stora bitar. Nagga degen med en gaffel. 
Strö över lite vetemjöl. Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 minuter. 

Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda bröden mitt i ugnen i 20-25 minuter (för mig som har varmluftsugn
räckte det med 15 minuter). Låt dem svalna på plåten.

Inga kommentarer: