{ Stekpannebröd }

stekpannebröd1 
Kände för att baka något enkelt idag, så då fick det bli stekpannebröd.
Så smidigt att bara röra ihop ingredienserna och kavla ut dem för att sedan steka dem
i gjutjärnspanna.

Bäst smakar dem direkt när man har stekt dem och de fortfarande är varma!

kök1

Min nya, tjusiga hylla med glasburkar fick hamna på bild idag.
Har letat efter en liknande i ett par års tid nu utan resultat, men förra veckan lyckades jag
hitta denna hos Sofias Hus. Överlycklig!

Den går att ha både ståendes som jag har på bilden ovan och liggandes.
Min har nu fått tagit plats på vedspisen där den gör sig riktigt bra.

bröd1

Stekpannebröd.

12 st.

2,5 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
50g smör, rumsvarmt
2 dl filmjölk

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt smöret och finfördela det
med fingrarna. Häll i filmjölken och blanda snabbt ihop till en deg.

Dela degen i ca 12 delar och kavla ut dem till små kakor.

Grädda kakorna en och en i en gjutjärnspanna utan något fett i.
Någon minut på vardera sida, tills de får bruna fläckar.

1 kommentar:

Junitjej sa...

Samma bröd bakade jag på hemkunskapen när jag gick på högstadiet. Vi kallade det för stamp.