{ Lingon och Kantareller }



Lingonen har börjat mogna så smått. Jag tog mig en tur ut till skogen idag, till
det stället där jag brukar plocka. 

Hittade en hel del som var moget och även sådant som
ska få mogna på sig. Om en vecka eller så är det nog lagom. 




Lingonsylt är något vi äter väldigt mycket av på vintern och det är jag inte gärna
utan. Och det ska vara hemlagad sylt såklart!  

Just nu är vårt förråd av lingon helt slut, så vi måste ut och plocka mer. 
Jag fryser lingonen i påsar och tar fram allt eftersom och kokar bara så att det räcker
till en burk i taget. Tycker att det är så lämpligt!





Jag hittade även några kantareller, men inte alls så många som det brukar vara. 
Förra året plockade jag hur mycket som helst på just denna fläck.  

Jag är inte någon expert på svamp, utan plockar endast kantareller. 
De är lätta att känna igen och svår att ta miste på. 

Och så är de goda att äta! Smörstekta kantareller är inte alls dumt.




Inga kommentarer: