{ Toscarutor på mördegsbotten }

4

Då jag fyller år ganska snart och gärna vill bjuda på hembakat fikabröd så har jag redan nu satt fart
och bakat lite. Denna gång blev det en kaka jag aldrig bakat tidigare, men som blev riktigt god!

Jag tyckte att botten blev lite svårhanterad av det recept jag använt mig av så jag tillsatte även lite sirap.
Då blev den lättare att få ut på bakplåten.

5

Ca 24 st.

Botten:
3,5 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1 krm salt
150 g smör, rumsvarmt
2 äggulor

Tosca:
100 g smör
1,5 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
2 dl mandelspån

Garnering: Ca 100 g mörk smält choklad.

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, socker och salt i en skål. Tillsätt smöret och gulorna.
Knåda snabbt ihop till en deg. Kavla ut degen, ca 25-30 cm, på ett bakplåtspapper.

Grädda kakan längst ner i ugnen i 8-10 minuter. Låt den svalna.

Tosca: Blanda smör, socker, mjöl, mjölk och mandelspån i en kastrull. Låt koka upp och bred ut meten
över mördegen. Grädda kakan mitt i ugnen i ytterligare 10-12 minuter.

Garnering: Doppa kakorna på snedden i smält choklad. Jag använde mig av
en sked som jag bredde ut chokladen med. Låt dem stelna i kylen.

1 kommentar:

Kamomilla sa...

Låter så otroligt gott, och så är det ju så vackert i bild också!