{ Ett måste till jul }



Något som jag inte gärna är utan till jul är knäck! 
Min absoluta favorit när det kommer till julgodis och i princip det enda
 jag brukar göra själv. 

Igår kväll hade jag en stund över, så då fick det bli knäckkokning. 
Det tar sin lilla tid och det är inget man kan gå ifrån, utan man måste vara med
och passa hela tiden.  

Jag kör utan termometer, gör kulprov och vet när smeten är färdig att 
hällas upp. Ca 25 minuter brukar det ta för mig. 

Knäcktratt som har blivit så populärt är heller inget för mig, 
jag kör på två skedar som jag brukar och tycker att det fungerar bra. När smeten
stelnar lite för mycket där i slutet är det bara att värma på den lite igen för att lättare få den i formarna.




Knäck.

2 dl socker
2 dl sirap
2 dl grädde 
2 msk smör

Hackad mandel läggs i alldeles i slutet av kokningen.

Inga kommentarer: